viernes, 11 de septiembre de 2009

Tema 3

  • Programari específic per al treball de la llengua:

- Clic's de Llengua: serveix per a realitzar activitats per treballar la llengua.

- Barrina: és un programa d'exercicis de lèxic. Generalitat de Catalunya.

- Escriptor de contes on podem trobar diferents programes com Neobook, Easy Book Creator, Ebookswriter, Storybook weaver

- Saber-ne un niu: és un programa d'exercicis de frases fetes, elaborat per Jordi Esteban i Maria Antònia Solé de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.b318de7236aed0e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=f90a57409e4f8110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f90a57409e4f8110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default&contentid=d16957409e4f8110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD

- Catacroc: programa per treballar la lectura i lèxic, elaborat per la UAB http://llengua.org/node/54178


  • Programari inespecífic per al treball de Llengua:

PROCESSADORS DE TEXTOS:

Word del Microsoft i Quadern (més senzill) Writer de l'OpenOffice, Bloc de Notes i Keynote: editor de text gratuït, capaç d'incloure diferents documents en un únic arxiu.


PROGRAMES DE PRESENTACIONS

Power Point de Microsoft,Windows Movie Maker, Impress de l'OpenOffic i Presentacions en línia del GoogleDocs


  • Programes d’autor

JClic Author: és un projecte de software lliure del Departament d'Educació de la Generalitat, i permet crear, realitzar i avaluar activitats educatives multimèdia. Funciona en diversos sistemes operatius:Linux (Guadalinex), Macintosh, Windows y Solaris.

HotPotatoes: programa creat pel Centre d'Humanitats de la Universitat de Vitoria. La seva llicència no és lliure, però permet el seu ús a les institucions educatives i a mestres, sempre que no es comercialitzin els seus materials. S'utilitza més a secundària que a primària.


Ardora: és una aplicació informàtica gratuïta, creada pel José Manuel Bouzán Matanza i que permet crear les seves pròpies activitats, en format html, per als seus alumnes d'una manera molt senzilla. Amb Ardora es poden crear més de 45 tipus diferents d'activitats, mots encreuats, sopes de lletres, completar, panells gràfics, rellotges, etc. El professor o professora només ha de centrar l'esforç en els elements de l'activitat no en el seu tractament informàtic.

CmapTools: per realitzar mapes conceptuals

MindManager: és un programari lliure desenvolupat per Mindjet per a l'elaboració de mapes mentals, orientat als negocis i empreses, encara que es pot aplicar en qualsevol sector de la ciència i la tecnologia.


Taskmagic: és gratuït i permet crear exercicis i jocs interactius, basant-se en imatges, sons i textos.


Malted: és un projecte de la Comunitat Econòmica Europea , continuat pel Ministeri d'educació espanyol de manera gratuïta. Permet crear unitats didàctiques multimèdia i interactives que poden ser utilitzades pels alumnes com una pràctica d'aprenentatges previs.

NeoBook: És una de les eines d'autor de major difusió en l'àmbit educatiu. La raó de la seva popularitat és la relativa facilitat del seu ús en relació amb les possibilitats que té, el seu baix cost (no és de lliure difusió) i que serveix per a realitzar publicacions electròniques que permeten aprofitar la capacitat multimèdia de l'ordinador i incloure animacions, imatges , Vídeo i so. Amb Neobook es poden elaborar unitats didàctiques completes que permeten la presentació de la informació en diferents suports (vídeo, animació, imatge, so ...) i l'elaboració d'una gran varietat d'activitats que són avaluables.



Exemples d'activitats que el mestre podria demanar fer als seus alumnes:


· Una redacció amb processadors de textos com el Word, on es treballa la tipologia de textos, el vocabulari, l’ortografia, la redacció, composició de frases, parts d’un text (introducció, nus i desenllaç), coherència,… a part de la imaginació e inventiva de l’alumne.

· Realitzar una exposició oral amb l’ajuda del Power Point, on l’alumne ha de crear-lo posant allò més important del tema escollit de manera esquemàtica, parlar en públic, parla adequada, vocabulari, expressió corporal.

. A partir d'un text, llegir-ho i extreure´n les idees més importants. Després amb el programa CmapTools realitzar un esquema.

. http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3529

· http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3516

· Entre d’altres...



Fer ús del processador de textos és una bona activitat per poder oferir a realitzar als alumnes, ja que així posen en practica l’escriptura i la descripció i redacció.

L’edat és indiferent, ja que des de infantil s’hauria de començar a practicar aquesta tècnica. Poc a poc amb unes activitats adequades per la edat i nivell de l’alumne i que sempre representi un petit grau de dificultat per a millor, els Mestres hem de proposar activitats als nostres alumnes amb aquest materials ja que donen moltes oportunitats.

Els nens tot el dia estan escrivint amb paper i llapis, ja no representa una activitat motivadora per a ells, i de tant en tant poder realitzar aquesta activitat pot ser molt útil i engrescadora.

A més a més per aquells alumnes amb necessitats especifiques o falta de motricitat fina pot ser una gran eina d’ajuda i no trobem tantes diferencies d’aprenentatge. Gran eina per a la diversitat.



El mestre té la possibilitat d’adquirir les activitats ja creades o bé poder-les realitzar ell a través dels programes d’autor.

Considero que la pròpia realització d’aquestes activitats és la millor manera per poder atendre a les necessitats especifiques del nostres alumnes, ja que sabem exactament quines són els sabers i mancances del nens.

A l’explicació d’un tema, podrem observar quin és el punt més feble i poder-lo reforçar amb aquests materials. Així garantirem un aprenentatge més ampli, sense llacunes i significatiu.

També com el cas anterior amb els processadors de textos, podrem atendre a la diversitat, creant materials adequats per als diferents ritmes i nivells d’aprenentatge.


No hay comentarios: